ADVANCED OPEN WATER

HEJ! Hoppas att ni haft en riktigt fin jul hemma i vintern. Våran jul har varit väldigt lugn, med väldigt lite julstämning, men det har varit mysigt. På själva julafton började vi med dykningsplugg och nu har vi dykt 3 dagar i rad. Båda älskar det! Det är något av det bästa jag någonsin gjort. Känslan att vara nere i det blå kan inte beskrivas med ord. Vi har sett så många häftiga fiskar och undervattensdjur.
Idag gjorde vi vårat första Deep Dive. 30 meter ner till ett fartyg från 2:a världkriget, HTMS Sattakut 742. Allstå, WOW! Mystiskt och hur häftigt som helst.
Så ja, vi är fast i dykningen nu! Vi fick förlängt visa en månad så vi får se hur många kurser vi tar :)
Imorgon gör vi klart vårat Advanced Open Water certifikat! Vi har lärt oss så jäkla mycket på dom här 3-4 dagarna. Båda känner sig väldigt bekväma och säkra under vattnet och som sagt, vi älskar det!

Annars, vädret är piss. Men det har inte gjort något eftersom vi varit under ytan det mesta av tiden. Dock väääldigt kallt på båten när vi åkte tillbaka igår och idag. Längtar dock tills det spricker upp lite så vi kan få lite bränna igen.
Vi trivs väldigt fint på Koh Tao, bor i ett helt ok rum med AC och vi äter billigt och gott varje dag. Livet är bra!

Puss och kram från dykarna!

Day by day | | Kommentera |

KOH TAO

Vi befinner oss nu på Koh Tao, en liten ö utanför Thailands östkust. Det är supermysigt här! Det är dykställen överallt så snart blir det att hoppa ner i det blå och ta Advanced Open Water cert!

Resan hit var inte den fränaste.. En stor speedboat på öppet hav med sjukt stora vågor från alla håll! Så där fick man känna på rejäl sjösjuka. Sista timmen satt dom flesta och spydde i påsar och på golvet, men så dålig blev jag aldrig, tack vare ett litet sjösjukepiller. Efter 4-5 timmar skumpig båttur kom vi fram till ön. Satte oss på närmaste resturang och åt en rejäl middag. Fick boende precis ovanför resturangen efter att ha frågat servitrisen så vi gick och la oss med detsamma.

Har åkt på en liten förkylning så har tagit det väldigt lugnt hela dagen. Sovit en hel del nu när vädret ändå har varit ganska grått. Har nog lite med att stressen som var innan resan har släppt och att man har landat helt.

Det är 2 dagar till julafton och det känns konstigt att inte vara hemma å klä granen och umgås med familjen. Den första hemlängtan har slagit till men efter några skype-samtal så känns det nog bättre. Vi ska gå på en liten julrunda och köpa på oss varsin tomteluva och lyssna på lite julmusik för att komma i stämning!

Njut av julen för oss hemma! Puss

Day by day | | En kommentar |

KOH LANTA

Hej alla fina! Hoppas att ni har det bra hemma och att vintern börjar ta fart.
Vi har tagit oss till Koh Lanta och bor på Green Garden Resort i en bungalow som är helt ok! Vi har varit här i 4 dagar nu och varje dag har varit väldigt lugn. Hyrde en moped som vi har gjort lite utflykter med. Vi åkte bland annat och kollade in en grotta och ett vattenfall inne i djungeln. En perfekt 2 timmarstur!

Vädret har inte varit på våran sida direkt, men det har varit skönt med lite moln och dis. Nu är vi dock sugna på en riktigt stekig stranddag så håller tummarna för sol imorgon!

Det är så chill här. På alla barer kan man man ligga ner på kuddar och madrasser med små bord. Så vi har ätit frukost, lunch och middag halvliggandes varje dag med havet 10 meter ifrån. Det är ganska mycket festande här, så vi har försökt hitta ställen där det är lugnare. Har hittat några guldkorn med bra musik, bra mat och trevlig personal.

Internetet här är inte det bästa. Sitter i resturangen nu för att få täckning så det kanske blir lite sämre med inlägg nu tills vi flyttar till något ställe med wi-fi på rummet.
Vi har fortfarande ingen plan vad vi ska göra efter Koh Lanta, men har börjat tänka lite på vad vi vill göra på jul och nyår och nu lutar det åt Kuala Lumpur, i alla fall på nyår.